Jakie są wzory bieżników opon? Który wybrać?

Opony stosowane w samochodach osobowych występują w trzech rodzajach bieżników - symetryczny, asymetryczny oraz kierunkowy. Sprawdź czym charakteryzuje się każdy z nich i jak dobrać odpowiedni bieżnik. 


Kiedy stajemy przed zadaniem kupna nowych opon to obok dobrania rozmiaru (pisaliśmy o tym w tym artykule) równie ważnym czynnikiem jest dopasowanie odpowiedniego wzoru bieżnika. Kształt rzeźby bieżnika opony to element, który ma istotny wpływ na jej właściwości. Do pojazdów codziennego użytku producenci ogumienia stosują trzy typy bieżników w oponach: symetryczny, asymetryczny lub kierunkowy.


Rodzaje bieżników opon samochodowych 


Opona z bieżnikiem symetrycznym

Ten typ posiada obie połowy bieżnika jednakowe. Jego kształt najlepiej sprawdza się w samochodach kompaktowych, którymi poruszamy się podczas załatwiania codziennych spraw w ruchu miejskim. Taki rodzaj bieżnika stosuje się także w samochodach dostawczych i ciężarowych. Opona symetryczna charakteryzuje się doskonałą stabilnością podczas jazdy na wprost, a jej głębokie, szerokie rowki stosunkowo dobrze radzą sobie przy pokonywaniu np. kolein wypełnionych wodą. Kolejnym plusem takiego rozwiązania są stawiane przez nią nieduże opory toczenia, które ostatecznie znacznie wpływają na wolniejsze zużywanie się bieżnika, ale i na niższe zużycie paliwa. 

Symetryczna opona zazwyczaj występuje w mniejszych rozmiarach (opony osobowe) i należy do opon z tańszego przedziału cenowego. 


Symetryczna opona
Opona z bieżnikiem symetrycznym


Opona z bieżnikiem asymetrycznym

Ten rodzaj bieżnika montujemy na felgę napisem "outside" (widnieje na boku opony) do zewnątrz pojazdu. Opona o wzorze asymetrycznym charakteryzuje się odmiennymi w swoich kształtach stronami. Każda ze stron spełnia tu inne zadanie. Wewnętrzna część bieżnika odpowiada za odprowadzanie wody i ochronę przed zjawiskiem aquaplaningu. Zewnętrzne klocki zaś mają trzymać pojazd stabilnie podczas wchodzenia w zakręty, ale i wspomóc naszą przyczepność na suchej nawierzchni. Na opony o asymetryczny kształcie bieżnika powinni zwrócić uwagę w szczególności użytkownicy aut sportowych czy limuzyn o dużej mocy silnikowej. 


Bieżnik asymetryczny
Opona z bieżnikiem asymetrycznym

Oznaczenie bieznika asymetrycznego
Napis "outside"/"zewnątrz" na boku opony z bieżnikiem asymetrycznym


Opona z bieżnikiem kierunkowym

Bieżnik kierunkowy charakteryzują rowki ułożone w kształcie litery V. W tego typu oponie woda dosłownie wyrzucana jest z duża szybkością spod ogumienia. Najczęściej taki wzór bieżnika spotkać można w oponach zimowych, gdyż równie dobrze radzi sobie z odprowadzaniem powstającego błota pośniegowego. Warto nadmienić, że ogumienie kierunkowe montujemy na feldze zgodnie z kierunkiem obrotu koła na samochodzie. Na boku takiej opony odnajdziemy strzałkę, która wskazuje kierunek jazdy. Montaż kół "pod włos" spowoduje niewłaściwe odprowadzanie wody z bieżnika, a więc opona nie spełni swoich właściwości.


Bieżnik kierunkowy
Opona z bieżnikiem kierunkowym

Strzałka na boku opony kierunkowej
Strzałka / napis rotation, wskazuje kierunek toczenia. Musimy zmontować dwie opony na stronę "lewą" i "prawą" pojazdu.


Który rodzaj bieżnika opon wybrać?

Poznałeś charakterystykę i wiesz jak wyglądają poszczególne rodzaje bieżników opon. Kierunkowy kształt znacznie lepiej odprowadzi wodę czy błoto pośniegowe, opona symetryczna to dobry wybór do niedużego miejskiego auta. Asymetryczny bieżnik opon sprawdzi się doskonale podczas szybkiego wchodzenia w zakręty.  Przed ostatecznym wyborem trzeba pójść więc na kompromis i określić swoje priorytety. W tym przypadku drogo nie zawsze musi być dobrze.


Artykuły związane z tematyką opon na blogu


Czujniki ciśnienia w oponach - TPMS. O co w tym wszystkim chodzi?

Data produkcji opon. Co warto wiedzieć?

Oznaczenia opon. Jakie mają znaczenie?


Motoryzacja - wybierz na Ceneo.pl

Komentarze