Rasta Camp w Górach Błękitnych na Jamajce

Góry Błękitne wznoszą się we wschodniej części Jamajki. Najwyższym szczytem jest Blue Mountain Peak, którego wysokość n.p.m wynosi 2256 m. W czasach kolonialnych Góry Błękitne były doskonałą kryjówką dla wielu zbiegłych niewolników. Tworzyli oni osady i kultywowali tradycje wyniesione z Afryki. Obecnie właśnie w tej części wyspy, Jamajczycy uprawiają jedną z najlepszych kaw na świecie. Oprócz licznie tu zlokalizowanych plantacji kawy i niewątpliwie pięknych krajobrazów, Góry Błękitne mają do zaoferowania jednak o wiele więcej. Ciekawi? Zapraszamy do dalszej części wpisu.

Rasta Camp w Górach Błękitnych, Jamajka

Wysoko w Górach Błękitnych znajduje się Rasta Camp, czyli nieduża osada wyznawców Rastafari, ruchu religijnego wywodzącego się z Jamajki. To właśnie tutaj Was dzisiaj zabieramy.

Skoro chcecie tam jechać to ruszamy wcześnie rano, czeka nas długa droga - mówi nasz
kierowca. Tak też robimy, mimo, że około 140 km odcinek dzielący nasz hotel od Rasta Campu nie wydaje się na pierwszy rzut oka długą trasą, to pokonanie go zajmuje sporo czasu. Drogi częściowo są nie najlepsze, do tego korkujący się nieco ruch uliczny w stolicy Kingston znacznie wydłużają nam drogę.

W dole stolica wyspy Kingston, Góry Błękitne, Jamajka

Podczas jazdy kierowca nam oznajmia, że on w sumie to nie wie, nie zna miejsca do którego chcemy jechać, ale nie martwcie się to jest Jamajka, poradzimy sobie. Wystarczy hasło Rasta Camp w Górach Błękitnych i ruszamy przed siebie. Czas mija nam szybko, nawet nie zauważamy kiedy droga zmienia się z asfaltowej w szutrową. Po chwili przechodzi ulewa, pogoda zmienia się o 180 stopni. No cóż nikogo to nie dziwi, jesteśmy przecież w Górach Błękitnych, a tu podobno pada codziennie.

Od czasu do czasu, mijamy jakiś samochód, jakąś wioskę, chociaż to tylko dwa trzy budynki, trudno nazwać je w naszym wyobrażeniu domami, ale zaryzykowalibyśmy stwierdzenie, że tam mieszkają ludzie.

W końcu nasz kierowca wypatruje sklep, a przed nim grupkę ludzi. Zatrzymujemy się, kierowca wysiada i chyba pyta o drogę. Po chwili wraca i wskazuje palcem na wbitą kilka metrów od nas tabliczkę z napisem "School of vision". To tu. Dotarliśmy na miejsce, dalej musimy iść pieszo, droga wiedzie stromo w dół, jezdnia jest mokra i kierowca obawia się powrotnego podjazdu pod nią. No problem! Bierzemy plecak i w drogę.

Sklep w Górach Błękitnych, Jamajka

Drogowskaz Rasta Campu w Górach Błękitnych, Jamajka

Góry Błękitne, Jamajka

Do pokonania mieliśmy około 40 minutowy odcinek, tak przynajmniej twierdzili spotkani przy sklepie ludzie. Na końcu wiodącej stromo w dół jezdni, wchodzimy na ścieżkę, która zmienia kierunek i prowadzi pod górę. Podejście nie jest jakieś wymagające, aczkolwiek ze względu na pewne braki kondycyjne potrzebujemy krótkich przerw. Podziwiamy wtedy widoki.

W drodze do Rasta Camp, Góry Błękitne, Jamajka
Góry Błękitne, Jamajka
Góry Błękitne zamieszkuje ponad 200 gatunków ptaków, a w tym występujący jedynie na Jamajce Koliber czarnogłowy (Doctor Bird). Uchodzi on za jeden z symboli Jamajki.
Oprócz ptaków, występuje tu ponad 500 gatunków kwiatów, niektóre z nich unikalne na skalę światową.

Góry Błękitne, Jamajka
Kiedy jesteśmy już blisko, słychać śpiew i rytmicznie uderzenia w bębny, za chwilę przed oczami ukazuje nam się brama, którą zdobią symbole związane z Rastafarianizmem.
Mijamy ją i jesteśmy w innym świecie.

Rasta Camp, Jamajka

Do Rasta Campu docieramy w sobotę, tego dnia odprawiane są modlitwy, cała osada zbiera się w budynku, gdzie znajduje się świątynia. Każdy może wejść i wziąć udział w ceremonii, ale są pewne reguły. Nie znamy ich dokładnie wszystkich, ale Maję zapytano np. czy nie przechodzi akurat menstruacji i że do środka należy wejść boso. Dodatkowo Maja dostaje nakrycie głowy i coś rodzaju chusty, którą ma zakryć nogi.

Góry Błekitne

Góry Błękitne, Jamajka

Po krótkiej wizycie w świątyni udajemy się na wzniesienie z którego roztacza się malowniczy widok na porośnięte wzgórza gór błękitnych. Kiedy w spokoju podziwiamy widoki podchodzi do nas pani, która pobiera od nas opłatę 10 USD od osoby, no cóż....
z czegoś trzeba przecież żyć. Powoli i to miejsce staje się atrakcją turystyczną.

Rasta Camp, Jamajka
Pani zaprasza nas do środka drewnianej chatki, która pełni tu rolę sklepu i oferuje nam rękodzieło i różnego rodzaju pamiątki. Okazuje się, że Rasta Camp oferuje przybyszom także noclegi. Jak na Jamajkę w dość niskiej cenie, 15 USD za osobę.

Rasta Camp w Górach Błękitnych, Jamajka
Podczas naszej rozmowy z jednego pokoju wychodzi kobieta, która przechodząc obok nas się zatrzymuje, nagle zwraca się do nas w naszym ojczystym języku: Jesteście z Polski?
Super, ja też. W tym momencie reagujemy wszyscy śmiechem. Okazuje się, że dziewczyna na wyspie jest już ponad tydzień i zwiedza Jamajkę sama na własną rękę. Ma ze sobą jedynie kilka najpotrzebniejszych rzeczy. Pokazuje nam swój wynajęty w Rasta Campie pokój. Wymieniamy się spostrzeżeniami, wskazówkami, luźno rozmawiamy jeszcze przez dłuższą chwilę.

Dowiadujemy się, że Rastafarianizm dla nas chrześcijan to bardzo pomieszana religia, znajdujemy w niej elementy praktycznie każdej religii. Mieszkańcy Rasta Campu żyją z dala od cywilizacji według swojego wyznania, część z nich nosi charakterystyczne ubiory, wszyscy natomiast mają dredy, głoszą hasła miłości.

Rasta Camp w Górach Błękitnych, Jamajka
Wracamy w miejsce z którego rozpościera się widok i mieszkaniec Rasta Campu pokazuje nam coś czego na pierwszy rzut oka nie dostrzegliśmy, chodzi o niewielkie pole upraw na jednym z niżej położonych wzgórz. Na pewno domyślacie się co tam rośnie. :) Oczywiście zaraz po tym pada pytanie, chcecie trochę?

Rasta Camp, Jamajka
Już dziś zapraszamy na kolejne wpisy z Jamajki, które pojawią się na naszym blogu.

Dotychczas mogliście na temat Jamajki przeczytać na blogu następujące wpisy.

Film z naszej podróży na Jamajkę znajdziecie na youtube