Rejs po Zatoce Orosei - Atrakcje Sardynii

Czerwcowy poranek był dość rześki, szybka poranna kawa, malutkie ciastko i ruszamy we trójkę do portu w Cala Gonone.
Ta niegdyś mała wioska rybacka znajduje się na wschodnim wybrzeżu  jednej z najpiękniejszych zatok Sardynii, zatoki Orosei.
Odkąd myślami przenosiliśmy się na tę wyspę, wiedzieliśmy już, że będziemy chcieli wybrać się w rejs po wspomnianym wybrzeżu i to marzenie miało się dzisiejszego dnia spełnić. Cala Gonone wydała nam się idealnym miejscem wypadowym,
a to ze względu na jej położenie (w samym środku zatoki Orosei) oraz liczne firmy organizujące takie wycieczki znajdujące się
na miejscu. Odległość 80 km od San Teodoro nie stanowiła dla nas żadnego problemu. Takie są niewątpliwie plusy podróżowania własnym samochodem. Pomimo, że jak nam się wówczas wydawało wczesnego przybycia na miejsce, byliśmy jakoś przed 10 rano, okazało się, że dotarliśmy jednak troszeczkę za późno i najlepsze z naszego punktu widzenia rejsy już wystartowały.

Cala Mariolu, Zatokoa Orosei Sardynia

Pojawiła się chwila zawahania czy przyjechać jeszcze raz innego dnia czy popłynąć od razu. Postanowiliśmy na spokojnie rozejrzeć się po okolicy i nie podejmować pochopnie decyzji. W Cala Gonone w oczekiwaniu można pójść na plażę nieopodal portu, można także odwiedzić jedno z największych akwariów we Włoszech lub po prostu pojeździć i pozwiedzać najbliższą okolicę wybierając się np. do sąsiedniej miejscowości Dorgali.

Cala Gonone
Port w Cala Gonone

Z ofertą rejsów można zapoznać się w porcie w Cala Gonone. Stoi tam około 20 budek różnych firm, które stwarzają wiele możliwości do przyjrzenia się wybrzeżu zatoki Orosei od strony morza. Wynająć można np. motorówkę i być sam sobie sternikiem, ale jest także możliwość wynajęcia jej ze skipperem. Tak potocznie nazywa się kapitana takiej niewielkiej jednostki wodnej.

Przykładowe ceny w Cala Gonone (czerwiec 2018) :
Całodniowy rejs, opisany jak poniżej - 70 Euro/os.
Taksówka wodna do poszczególnych zatoczek / cena w obie strony za osobę dorosłą :
12 Euro (Grotta del bue Marino)
16 Euro (Cala Luna)
25 Euro (Cala Sisine)

Rejs
Budki w Cala Gonone, gdzie można zakupić rejs po zatoce Orosei

Na tym  jednak nie koniec. Jeśli macie zamiar udać się w rejs w większym gronie to śmiało można wybrać większą łajbę lub zdecydować się na większą motorówkę zabierającą kilkanaście osób jednocześnie.

Dla nas optymalną opcją wydawała się oferta z budki oznaczonej numerem jeden. Jako nieliczni oferowali rejs po Zatoce Orosei większą, masywniejszą łajbą, zabierając na pokład jednocześnie kilka rodzin. Dodatkowo starszy pan rozwijał wszelkie nasze wątpliwości związane z zabraniem malucha na pokład. Najprościej mówiąc przekonał nas do skorzystania z jego firmy. Podjętej decyzji nie pożałowaliśmy.

Niestety jego załoga wypływała z portu w Cala Gonone o 9 rano i należało być na miejscu o 8:30. Ostatecznie postanowiliśmy, że popłyniemy z jego załogą innego dnia, a więc musieliśmy przyjechać ponownie.

Tak się też stało, przybyliśmy do portu w Cala Gonone dwa dni później i popłynęliśmy w rejs po zatoce Orosei. Na początku kapitan popłynął zebrać uprzednio zarzucone sieci. Była to fajna i ciekawa atrakcja w szczególności dla podróżujących z nami dzieci. Mogli oni podziwiać ryby, ale też inne morskie stworzenia.

Cala Gonone, rejs po zatoce Orosei na Sardynii

Rejs po zatoce Orosei, Sardynia

Rej s po zatoce Orosei, Sardynia

Kapitan i jego pomocnicy starannie wysegregowali i wypuścili nie wymiarowe ryby, a pozostała część miała później trafić na grilla do którego mieliśmy wspólnie wszyscy przysiąść.

Zatoka Orosei
Rejs po zatoce Orosei na Sardynii

Sardynia

Naszym pierwszym rejsowym celem była zatoczka Cala Goloritze, gdzie znajduje się niewielka plaża otoczona wysokimi, strzelistymi skałkami. Spora grupa turystów wybiera się na tą plażę od strony lądu co wiąże się z niemałym wysiłkiem, gdyż aby tam dotrzeć trzeba przebyć około 3 godzinny trekking w obie strony. My musieliśmy zadowolić się podziwianiem Cala Goloritze jedynie od strony morza, ale taki był plan wybranego przez nas rejsu.

Cala Goloritze, Sardynia

Plaża przy Cala Goloritze, Sardynia

Zatoka Orosei, Sardynia

Następnie nasza łajba przybliżyła się nieco do wybrzeża i podpływała bardzo blisko grot, jam, które znajdowały się w klifach wzdłuż wybrzeża zatoki Orosei. Nieraz udało się kapitanowi także wpłynąć do środka takiej groty, co niewątpliwie wzbudzało zachwyt wszystkich turystów na pokładzie.

Zatoka Orosei Sardynia

Zatoka Orosei, Sardynia

Czas na plażowanie i kąpiele. Dopływamy do zatoki Cala Mariolu zabrzmiało z głośników przyczepionych przed wejściem do kajuty. Odpływamy ponownie za 2 godziny. Zaraz po wyjściu z łajby na ląd musieliśmy wznieść niewielką opłatę klimatyczną wynoszącą 1 Euro/os, którą pobierał pracownik administracyjny.

Cala Mariolu, Zatoka Orosei na Sardynii

Cala Mariolu, Sardynia

Potem w spokoju oddaliśmy się błogiemu lenistwu oraz kąpielom. Bardzo podobało nam się to miejsce, było rajsko i dziewiczo pomimo sporej ilości turystów zatoczka Cala Mariolu wprawiła nas w zachwyt. Plaża w tym miejscu jest kamienista i warto mieć ze sobą odpowiednie obuwie, stąpanie boso sprawia niestety ból.

Cala Mariolu, Zatoka Orosei na Sardynii

Sardynia

Ciekawskich zapraszamy do zajrzenia pod wodę :)

Dwie godziny zleciały bardzo szybko, aż żal było się żegnać z tym miejscem, ale to jeszcze nie był koniec dzisiejszej wyprawy. Kiedy już wszyscy usiedliśmy na pokładzie, kapitan oznajmił, że popłyniemy w niezwykłe miejsce znajdujące się blisko wybrzeża, tam zrobimy dłuższy przystanek, załoga przyrządzi obiad, a kto będzie miał ochotę będzie mógł ponurkować w głębinach.

Zatoka Orosei, Sardynia

Sprawnie i szybko zostały rozstawione przez załogę stoły na pokładzie. Część pasażerów postanowiła się natomiast wykąpać i ponurkować, a na talerzach lądowały na bieżąco przyrządzane świeże ryby i owoce morza.

Kolejny przystanek to zatoka Cala Luna na której znajduje się bardzo charakterystyczna jaskinia. Sama eksploracja wnętrza wzbudzała nasz entuzjazm, a widokowo to miejsce  bardzo atrakcyjne i wyjątkowe. Natrafiliśmy na garstkę ludzi wspinających się po wysokich klifach ciągnących się wzdłuż plaży.

Po spędzeniu dwóch kolejnych godzin na Cala Luna trzeba było wracać do Cala Gonone, gdzie nasz rejs niestety dobiegł końca. W porcie byliśmy około godziny 19, całość trwała więc około 10 godzin.
Rejs po zatoce Orosei polecamy każdemu odwiedzającemu Sardynię, skuście się, a nie będziecie żałowali podjętej decyzji. Widoki w drodze powrotnej były "wisienką na torcie" tego dnia :)

W następnych wpisach wrócimy jeszcze na tą rajską wyspę.

Dorgali, Sardynia

Dorgali
Okolice Dorgali, Sardynia

Sardynia

Szukacie dodatkowych informacji na temat Sardynii? Zajrzyjcie do naszych poprzednich wpisów.

Promy na Sardynie, ceny, Informacje praktyczne
Atrakcje Sardynii: Capo Testa półwysep z granitu
San Teodoro - plaże, rekomendacja noclegu, informacje praktyczne

Zachęcamy także do polubienia naszych profili na facebooku i instagramie na których znajdziecie jeszcze więcej ciekawostek oraz zdjęć o tematyce podróżniczej.