Skopelos - zielona grecka wyspa

Mamy dla Was kolejny wpis z cyklu "gościnnie".

Lipiec 2015 przeglądam oferty biur podróży i po raz kolejny decyduję się na Grecję.
Tym razem pragnę zwiedzić niewielką bo liczącą tylko 96 km.kw wysepkę Skopelos.
Leży na Sporadach, w zachodniej części Morza Egejskiego.

Skopelos, Grecja

Parę dni później siedzę już w samolocie. Po dwugodzinnym locie stąpam trzęsącymi nogami po Skiathos (na Skopelos nie ma lotniska), bowiem lądowanie było nadzwyczaj ekstremalne. Bardzo króciutki pas startowy, wiejący wtedy dość silny boczny wiatr, ograniczył możliwości manewrowe pilotów do maksimum. Samolot kołysząc się na boki dotknął w końcu kołami lotniska, ale strach i przerażenie ogarnęło w owym czasie wszystkich pasażerów.
Dopiero potem uświadomiłam sobie, że kiedyś oglądałam reportaż o najbardziej niebezpiecznych lotniskach świata. Lotnisko w Skiathos znalazło się w top 10.
Port lotniczy w Skiathos to także wielka atrakcja turystyczna. Każdego dnia na drodze przy samym lotnisku widać rzesze turystów, pragnących uwiecznić w kadrze kamer i aparatów fotograficznych niesamowite lądowania samolotów. Przelatują one tuż nad głowami plażowiczów i dachami przejeżdżających samochodów.
Niektóre z nich wzbijają się ponownie w powietrze po nieudanej próbie podejścia do lądwania.
Podsłuchuję potem mimowolnie komentarze grupki osób. Przylecieli tu tylko po to, by przeżyć "przygodę lądowania". Są zachwyceni!!! Ciężko mi ich zrozumieć.

Skopelos, Grecja

Wolę czym prędzej wraz z grupką kilku osób zasiąść na pokładzie niewielkiego promu, który po godzinnym rejsie wysadza mnie u wybrzeży docelowego miejsca- niezwykle uroczej, zielonej, zanurzonej w turkusowej wodzie wyspy Skopelos.

Z góry zaplanowałam sobie dogłębne zwiedzenie wyspy. Jako bazę wypadową wybrałam przytulny, kameralny hotelik ELIOS HOLIDAYS w miejscowości Neo Klima. Polecam ten hotel wszystkim tym, którzy chcą się czuć jak u siebie w domu oraz tym, którzy po upalnym dniu pragną się schronić w cieniu drzew rosnących w ogrodzie i wypić sobie kawę lub kufel zimnego piwa, wsłuchując się w dźwięki wygrywane przez cykady. Naprawdę swojsko.

Zwiedzanie zaczęłam już następnego dnia. Za niewielkie pieniądze wypożyczyłam małe zwinne autko. Zainspirowana filmem "Mamma Mia!" postanowiłam odwiedzić wszystkie miejsca na wyspie, gdzie kręcono sceny filmowe.
Tak trafiłam między innymi na Kastani Beach. Jest to jedna z najpiękniejszych plaż na wyspie.
Moim zdaniem zbyt bardzo skomercjalizowana. Zbyt duży tłok i brak wolnych leżaków nie robi na mnie dobrego wrażenia. Kilka ujęć, łyk zimnej coli i wybrzeżem po krętych serpentynach podążam jeszcze bardziej na południe wyspy.

Skopelos , Grecja

Po drodze zaglądam jeszcze na Panoramos Bay . Znajduje się tu "Mojito Beach Bar" Serwują tu świetne kolorowe drinki. Polecam! :-)
Jadąc dalej docieram do Stafylos. Korzystam tu z przepięknej plaży, mniej tłocznej i leniuchuję aż do wieczora.

Skopelos, Grecja

Kolejnego dnia zmieniam kierunek i przesuwam się w stronę Glossy. Przed samym miasteczkiem skręcam w prawo, by wąską dróżką zaliczając kolejne serpentyny i ciesząc oczy wspaniałymi widokami dotrzeć w końcu do St. Loanis- Kastri.
Już pokonując ostatnie kilkaset metrów swoim czerwonym pudełeczkiem zachwycam się niesamowitym widokiem wysokiej skalistej góry, która skąpana w szafirowej wodzie dźwiga na swoich barkach przepiękną kaplicę.

Wspinam się na sam szczyt po wyrzeźbionych w skale schodach, podziwiam piękno natury i liczę schody. Podobno jest ich 105. Legenda głosi, że każdy kto wspina się na ten szczyt nigdy nie doliczy się prawidłowej liczby schodów. Ja też nie- mnie wychodzi 102 ;-)
Na szczycie góry, w tej właśnie kaplicy kręcono scenę zaślubin w filmie "Mamma Mia".
Obok zaraz znajduje się bajkowa niewielka zatoczka. Czasami zaglądają tu statki turystyczne i katamarany, ale gdy ich nie ma, jest to wtedy jedno z najbardziej romantycznych miejsc na tej wyspie.

Skopelos, Grecja

Następny dzień dostarcza mi jeszcze więcej emocji. Wąskimi dróżkami wspinam się moim autkiem w nieznane. Zaglądam wszędzie gdzie prowadzi droga. Bywają momenty, że nie wiem czy przejadę dalej. Jeśli przejeżdżam, brak możliwości powrotu.

Czasem wjeżdżam na szczyt jakiejś góry i nie wiem jak zawrócić by z powrotem zjechać na drogę główną. Pocą mi się ze strachu ręce, ale żądza poznawania wyspy i przygody jest wyższa. Tak przemierzając kolejne kilometry napotykam stadka pasących się w górach kóz. Docieram do dziesiątek kapliczek wzniesionych gdzieś wysoko w górach. Dowiaduję się później że jest ich bardzo wiele, porozrzucane po całej wyspie nadają jej swoistego uroku. Wynurzające się z bujnej górskiej zieleni ich białe ściany tworzą jedność- jakby musiały tu być.

Chce jeszcze zobaczyć któregoś dnia miejscowość Glossa. To drugie co do wielkości miasteczko tej wyspy. Przepiękne wąskie uliczki, niesamowite widoki z wiszących nad przepaściami tarasów kafejek wprawiają mnie w zachwyt.

Skopelos, Grecja

Nie mogę pominąć stolicy wyspy Skopelos. Także tutaj lawiruje wśród wąskich uliczek.
Podziwiam architekturę miasta, klikam kilka fotek i mam ochotę coś zjeść.
Jak zawsze zamawiam grecką sałatkę. W Grecji smakuje inaczej. Do tego grillowane krewetki i mięsko. Delektuję się smakiem ilekroć jadę do Grecji. Nigdy nie korzystam z hotelowej pełnej opcji wyżywienia. Dla mnie największą przyjemnością jest zasiąść sobie wieczorem w jakiejś tawernie i wsłuchując się w dźwięki greckiej muzyki smakować greckiej kuchni.

Skopelos, Grecja

Skopelos przemierzyłam wzdłuż i wszerz. Zrobiło na mnie niesamowite wrażenie.
Biało- niebieskie barwy budynków wzniesionych na zboczu góry nadają temu miastu niepowtarzalny wygląd. Z uwagi na wielowiekową historię tego miasta warto zwiedzić wiele licznych zabytków. Warto też przejść się promenadą, na której znajdują się liczne sklepiki i restauracje. Wieczorem kiedy zapadnie zmrok panuje tu swoisty grecki nastrój.

Grecja to kraj posiadający ciekawą historię, mnóstwo ciekawych zabytków i piękne turkusowe wody. Za każdym razem odkrywam tutaj coś nowego. Wiem, że za rok na pewno znowu wyląduję na jakiejś greckiej wysepce.  Chciałabym jednak by następne były też tak zielone i piękne jak ta.

1. piękna ta Grecja, szalenie chciałabym tam wreszcie pojechać, tylko ciągle coś nam staje na przeszkodzie. ;/
    i fajny pomysł na te gościnne wpisy. :)

2. Cudowne miejsce. Może kiedyś i ja postawię tam swoją stópkę :D

3. Oj, Skopelos...Wyspa zawsze będzie bliska mojemu sercu bo tam spędziłam swoje pierwsze zagraniczne wakacje ( przy okazji pracując jako kelnerka w jednej z tawern ). Było to kilkanaście lat temu, na wyspę raczej nie przyjeżdżali polscy turyści, bo zamiast niej wybierali wyspy te bardziej znane. Skopelos wtedy wydał mi się rajem na ziemi i mam nadzieję, że kiedy tam wrócę odnajdę emocje i uczucia z tamtego lata...

4. Grecja jest tak przepiekna!! Bardzo podobaja mi sie Twoje zdjecia, szczegolnie ten kontrast białych budynków i niebieskiego morza - cudownie tam jest :)

OdpowiedzUsuń
  5. Te widoki! <3 Aż brak słów... oj wróciłabym do Grecji, ale na razie w planach powrót do Chorwacji ;)

6. Byłem widziałem i wracam .
    Jestem zauroczony ta wyspa , bez tłumów turystów. Grecja w czystej postaci !!!

OdpowiedzUsuń
  7. Właśnie za tydzień się tam wybieramy mam nadzieję że również będziemy zachwyceni 😊

8. Cudna wyspa, piekniejsza i spokojniejsza niż Skiatos i dużo ciekawsza. My nocowałyśmy 3 dni w Loutraki, miasteczku portowym. Do Glossy szłyśmy piechotą, do Skopelos i na plaże jechałyśmy autobusem, zaś do Agios Ioanis pojechałyśmy taksówką (20euro). Na całej wyspie Skopelos jedzenie było wyborne. Nie chciałabym reklamować tawern, ale smakowały mi desery u "Kouziva" w Glossa. Widoki z tarasu - zapamiętane do końca... Poza tym w Loutraki jest taka ma mała tawerna, obok jedynego marketu (pod górkę do Glossa) podają tam takiego zawijańca z ciasta filo z serem feta. To specjał Skopelos. Cudny w smaku. Wróciłyśmy w tym miesiącu, więc info aktualne.